ОСНОВНІ ВИМОГИ
до написання, оформлення та представлення
учнівських науково-дослідницьких робіт
(Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
від 22.01.2013 № 44)
Викачати: https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZalhxNDdtOWxPblE/view?usp=sharing
Зразок контрольної роботи
https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZemtCSUVNWDVpVWs/view?usp=sharing
Рекомендації до створення мультимедійної презентації
https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZR04wQ21hV0I5YWs/view?usp=sharing
Методичні рекомендації щодо організації
науково-дослідницької діяльності учнів
у відділенні екології та аграрних наук
Малої академії наук України
https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZWk1uTEliSWRzTkk/view?usp=sharing
Зразок контрольної роботи
https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZemtCSUVNWDVpVWs/view?usp=sharing
Рекомендації до створення мультимедійної презентації
https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZR04wQ21hV0I5YWs/view?usp=sharing
Методичні рекомендації щодо організації
науково-дослідницької діяльності учнів
у відділенні екології та аграрних наук
Малої академії наук України
https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZWk1uTEliSWRzTkk/view?usp=sharing
Методичні
рекомендації щодо вибору теми та виконання науково-дослідницьких робіт для
учнів секції «Ботаніка» відділення хімії та біології, секції «Агрономія»,
«Екологія» відділення екології та аграрних наук Малої академії наук України, надані
Інститутом фізіології рослин і генетики НАН України
У зв’язку з бурхливим розвитком промисловості загострюється
проблема негативного, у т. ч. мутагенного впливу факторів довкілля.
На генотип впливають різноманітні хімічні речовини (важкі метали, барвники,
ліки, харчові добавки та ін.), а також фізичні фактори (радіація, іонізуюче
випромінювання), які призводять до зміни структури популяцій. Тому роботи, що
виконуватимуться у рамках даної проблеми, будуть актуальними.
Для дітей 9–11 класів, які виконуватимуть роботи
з фізіології рослин, генетики і селекції, можна рекомендувати теми, що
стосуються визначення негативного впливу різноманітних фізичних та хімічних
чинників на мітотичний цикл та хромосомний апарат клітин, а також використання
біотехнологічних методів для отримання, збереження та розмноження цінних
рослинних матеріалів.
Дітям 8–11 класів, які навчаються у сільських
школах, де є пришкільні ділянки, та добре знайомі з польовими роботами, доцільно
запропонувати експериментальні дослідження та селекційні роботи, пов’язані із
схрещуванням рослин за альтернативними ознаками, спостереженням за проявом цих
ознак у ряді поколінь, отриманням нового вихідного матеріалу.
Тематика
науково-дослідницьких робіт учнів
Орієнтовні теми учнівських робіт МАН:
–
дослідження
ролі різних елементів мінерального живлення рослин;
–
вивчення впливу
низької температури на нехолодостійкі рослини (наприклад кукурудзу, горох,
томати);
–
вивчення впливу
високої температури на рослини;
–
вивчення впливу
посухи на рослини;
–
дослідження
росту і розвитку рослин;
–
цитогенетичне
вивчення впливу харчового концентрату на клітини меристеми корінців цибулі
ріпчастої;
–
мітогенна
і мутагенна дія мікрохвильового випромінювання на кореневу меристему Allium сера L;
–
дія солей
важких металів на цитологічні показники у клітинах кореневої меристеми;
–
аналіз хромосомних
аберацій в корінцях цибулі ріпчастої як тест на забруднення довкілля;
–
генетичні
наслідки забруднення довкілля іонами важких металів на прикладі рослинних
організмів (цибуля ріпчаста, пшениця, бобові культури);
–
вплив промислових
стічних вод на цитологічні показники кульбаби звичайної;
–
вивчення дії
екстрактів амброзії звичайної на хромосомний апарат рослин на прикладі цибулі
посівної;
–
використання
методів біотехнології рослин для збереження та розмноження зникаючих видів.
Понятійний
апарат
Основні поняття, якими повинні володіти і
оперувати Учні, які проводять біологічні дослідження, повинні володіти такими
основними поняттями:
учні 8–9 класів – будова клітини, способи ділення клітин і їх
біологічне значення, методи генетики та селекції;
учні 10–11 класів – спадковість, мінливість, типи схрещувань, взаємодія
генів, групи зчеплення, кросинговер, цитоплазматична спадковість, інбридинг,
гетерозис. Крім того, учні повинні вміти проводити гібридизацію рослин, знати
різні типи схрещувань, вести фенологічні дослідження, проводити гібридологічний
аналіз.
Актуальність
і новизна учнівських робіт
На нашу думку, новизна науково-дослідницьких
робіт учнів 8–9 і навіть 11 класів полягає уже в тому, що вони навчилися
користуватися новими для них приладами, засвоїли певні методики, навчилися
працювати з науковою літературою, а також інтерпретувати отримані ними дані. Це
вимагає значної попередньої регулярної роботи з учнями, на яких їх знайомлять з
основами тих чи інших наукових проблем. Саме за цієї умови можна відібрати
дітей, які зацікавлені у виконанні певних наукових робіт.
Вибір
літературних джерел
Вибір літературних джерел залежить від напрямів
досліджень та керівників учнів, які проводять дослідницьку роботу. Можуть
використовуватися як класичні роботи, так і результати сучасних досліджень з
тієї чи іншої проблеми, що публікуються у вітчизняних та іноземних журналах,
збірниках наукових праць тощо. Більшість таких робіт можна знайти у відкритих
джерелах інформації (бібліотеки, Інтернет).
Коментарі
Дописати коментар