Патріотичне виховання




Орієнтовні теми для проведення
Першого уроку у 2017/2018 навчальному році

1-4 класи
  • «Україна на карті Європи»
  • «Ми – діти європейської родини»
  • «Ми – діти Європи»
  • «Добре тому жити – хто вміє дружити»
  • «Моя Україно! Ти мати єдина на всі покоління й віки…»
5-9 класи
  • «Я – громадянин України – європейської країни»
  • «Україна – Європа: історичний і культурний діалог»
  • «Європейське майбутнє України»
  • «Чи знаєш ти Європу? Допоможи Європі дізнатися про тебе!»
  • «Україна в сім'ї європейських народів»
  • «Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну!»
  • «Європеєць – в Україні, Українець – в Європі»
  • «Під синьо-жовтими прапорами України та Євросоюзу»
  • «Історія Нескорених: наші земляки  учасники Революції Гідності»
  • «Герої Небесної Сотні на захисті європейських цінностей»

10-11 класи
  • «Ми будуємо Україну – європейську демократичну країну»
  • «Віктор Чміленко  Герой України, наш земляк, який захищав європейський вибір українців»
  • «Європейські цінності – основа демократичної України»
  • «Європа – цивілізаційний вибір України»
  • «Моя країна у співдружності європейських народів»
  • «Демократичний розвиток та зміцнення партнерства Україна-ЄС: очима молоді»
  • «Український вимір – європейські цінності»
  • «Я бачив сон. Я бачив Україну. Через століття погляд мій сягнув»
  • «Європейське майбутнє України – гарантія збереження і захисту національної ідентичності»
  • «Внесок наших земляків у формування європейського гуманітарного простору (О.Бочковський, В.Винниченко, Д.Чижевський, Я.Славутич, Є.Маланюк)»
  • «Уродженка Бобринеччини Наталя Яковенко – голова Товариства дослідників Центрально-Східної Європи»
  • «Історія Нескорених: наші земляки  учасники Революції Гідності»


Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну: 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ІМЕНІ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО»

http://koippo414.at.ua/100tysyach/2017/PershiyUrok2017/py_2017_2018.pdf

Сайт "Шкільне життя": https://www.schoollife.org.ua/852-2017/

Перший урок 2017-2017 навчального року Класний керівник Царук Є.О: 

https://videouroki.net/razrabotki/povazhaiu-ievropieis-ki-tsinnosti-buduiu-suchasnu-ukrayinu.html


Використання електронного контенту
при моделюванні Першого уроку в 2017/2018 навчальному році 

Джерело: http://koippo414.at.ua/
Калашник О.А. Інтерактивні вправи про Європейський Союз :

З історії та сьогодення Європейського Союзу:

https://learningapps.org/3697204

Факти про Європейський Союз:
https://learningapps.org/3696843

Інституції Європейського союзу:
https://learningapps.org/3696904


Використано матеріал 

Гімн України (mp3)


Гімн Полтави (mp3) Хор Полтава


Перший урок 2017-2018 н.р.  

«Україна на карті Європи»  



ЯКІ ВОНИ, ЄВРОПЕЙСЬКІ ЦІННОСТІ. Перший урок у 2017-2018н.р.



Представництво Європейського Союзу в Україні



Тема  Символи ЄС


65 років: Історія створення Європейського Союзу




Ода до Радості. Гімн ЄвроСоюзу (український переклад)



Як влаштований Європейський союз:


Подорож країнами Євросоюзу




ПАРАД КРАЇН ЄВРОПИ


https://www.youtube.com/watch?v=4RrIRMHiWyg


Європа починається з тебе



СКАЙ - Україно [Rock Version] 




Дивна квітка - Ніжна пісня про Україну...

Ексклюзивно, тільки на каналі “Українська Музика”, надзвичайно мелодійна українська пісня “Дивна квітка” у виконанні молодого гурту “Зорепад”! Слова/музика: Діана Гольде, Констянтин Меладзе.



Це моя Україна - Гарна українська пісня!

Відео з каналу "Українська музика"



Понад Плаєм - Сучасна українська пісня [Новинка літа 2017]Відео з каналу "Українська музика"


Моя Прекрасна Країна - Україна (Ukraina)



Мамо, не плач - Присвячується матерям загиблих героїв...


Відео з каналу "Українська музика"

Моя Україна - моя Батьківщина



Катерина Бужинська - Україна-це ми!




Катерина Бужинська - Люблю я Україну 


https://www.youtube.com/watch?v=gPJ9TLFufz4

Катерина Бужинська  - Як у нас на Україні




К.Бужинська(Buzhynska)-Українці в Європі




СКАЧАТИ (mp3) Катерина Бужинська ЄВРОПА І УКРАЇНА: 


Олег Винник - Перлина-Україна



ТІНА КАРОЛЬ та ГОЛОС.ДІТИ: Україна - це ти

https://www.youtube.com/watch?v=gJzuqpEizSs


https://www.youtube.com/watch?v=jnNnJSh9dLk

Україна - це ти. Відео на пісню Тіни Кароль


https://www.youtube.com/watch?v=076EyPEVWuU

 Україна це ти мінус (КАРООКЕ)



https://www.youtube.com/watch?v=GfMYITWIxgs

"Журавлi" - Нова українська пісня, яку варто послухати...


https://www.youtube.com/watch?v=_k0e25rMxC8&list=PLjVIb_XW0piIakP7F95SdZMFYqkmbeqpF
Відео з каналу "Українська музика"

Пластиковий мультфільм "Молитва за Україну"Криворізька ЗОШ № 45

Символи України для дітей. Підготовка до школи. Ukrainian for kids


https://www.youtube.com/watch?v=C-wKA8nJeoc


Джерело: http://babichev-domme.blogspot.com/2013/11/blog-post_8611.html
Абетка висловів "Звернімося до мудрих"






01.09.16
Година історичної пам’яті
 «Від проголошення Незалежності до нової України»

Перший урок для учнів 7Б  класу
2016/2017 навчальний рік.
Підготувала: кл. керівник: Галушко М.Г.

Мета: формувати історичний світогляд, виховувати повагу до її історичного минулого і сучасного,  опрацювати історичну довідку щодо періоду в історії України від 1991 до 2016 року, актуалізувати знання учнів з цього етапу розвитку України, пригадати імена видатних українців у найбільш помітних сферах діяльності, показати потенціал української наукової, культурної еліт; формувати активну громадянську позицію щодо єдиної цілісної Української держави,  прагнення бути свідомим громадянином України, шанувати своїх героїв, бути готовим стати на захист рідної землі.; виховувати почуття патріотизму й національної свідомості, любові до рідної землі та свого народу, її національних і культурних традицій, поваги до державних символів;  розвивати пізнавальні інтереси учнів; вміння критично аналізувати історичні та літературні факти, уміння грамотно висловлювати, аргументувати власні судження, працювати в групі; 
Обладнання: національна державна символіка, прапор України, карта України із зерна, блакитно-жовті кульки. 
Технічні засоби: ПК, відеоролики, магнітофон
Епіграф до уроку: Той дивний край, що зветься Батьківщина –
то найдорожча серденьку земля!
Бо ти вродивсь у незалежній Україні,
Ти чув солодку пісню солов‘я!…
А. Ткаченко
Хід уроку 
І. Привітання. Організація класу (Забезпечення емоційної готовності до уроку).
Доброго дня, любі діти! Шкільний дзвінок щойно сповістив нам про те, що час проводити перший урок. Вітаю  всіх із початком нового навчального року, з Днем Знань! Нехай будуть щасливими і мирними ваші дні. Бажаю вам міцного здоров’я, успіхів у навчанні, нових відкриттів і злетів!
ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми уроку.
Учитель: Сьогоднішній перший урок поведе вас у захоплюючий світ історії, яка, мов той безкінечний шлях, брала свій початок із сивої давнини і сягає у світле майбутнє. Перед вами ще раз відкриються сторінки становлення нашої держави, ім’я якій – Україна. 
Ви дізнаєтеся, яка прекрасна наша земля і яка тяжка доля випала нашому народові у його прагненню бути вільним і незалежним, мати своє обличчя, свою мову і культуру , свою самостійну державу. 
Я впевнена, що доля України не залишить Вас байдужими і навіки проросте у вашім серці любов’ю до неї. 
Лунає пісня  «Це моя Україна»  Олеся Заяць 
Під музику програшу 
Учитель:  Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Саме слово «Україна» означає країну, край де живуть українці, український народ. 
Велична і свята, моя ти Україно,
лише тобі карати і судить.
Нам берегти тебе, соборну і єдину
І нам твою історію творить!
 У 2016 році ми відзначаємо 25 років незалежності України.  25 років. Це багато чи мало? З погляду історії це маленький проміжок часу в тисячолітньому розвитку людства. А з точки зору розвитку й утвердження нової незалежної держави це не так вже й мало. Швидко промайнули роки, багато відбулося подій, виросло нове покоління молоді. Це час подумати та проаналізувати нашу історію, нашу сучасність.
Давайте згадаємо як це було!  Тож запрошую вас здійснити подорож часом, за допомогою колеса історії,  що дасть змогу  нам проілюструвати закономірний хід історичного розвитку нашої держави на період від 1991 року до 2016.
В історії України є дата, яку можна назвати найважливішою: 
24 серпня 1991 року - цього дня народилася Незалежна Україна.
 Відбулася подія, про яку мріяли десятки поколінь українського народу впродовж багатьох століть. Саме цій події й присвячено перший урок у цьому навчальному році. 
Отже, тема нашого уроку:  «Від проголошення Незалежності до нової України»

ІІІ. Основна частина
Епіграф до уроку: Той дивний край, що зветься Батьківщина –
то найдорожча серденьку земля!
Бо ти вродивсь у незалежній Україні,
Ти чув солодку пісню солов‘я!…
А. Ткаченко
Кожна людина з великою любов’ю згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом-казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини, то її велике «Я», з якого починається людина, родина, батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна.
Наша історія –  це історія мужнього народу,  що віками боровся за свою волю, щастя, свідками чого є високі в степу могили, обеліски та прекрасна на весь світ народна пісня.
Україна з початку свого існування змушена була боротися із зовнішніми та внутрішніми ворогами за свою територію та незалежність. Починаючи з Київської Русі і аж до сьогодні українцям доводиться  зі зброєю в руках відстоювати свою землю. 
Спочатку від набігів печенігів, половців, Чінгісханової та Батиєвої навал, а потім від польських панів та Московії. На захист неньки України піднялися козаки на чолі з гетьманом Богданом Хмельницьким  і створили свою державу ― Гетьманщину. Та не змогли  її довго утримувати незалежною від сусідніх держав, бо між українськими політиками не було єдності. І потрапили українські землі під владу Російської та Австро-Угорської імперій.
 Україні довелося пройти крізь довгі роки лукавства і забуття. Крізь ті роки, під час яких вона втрачала свою національну самобутність, економічну самостійність та духовну самовизначеність. Та збулися віковічні мрії, якими жили і за які вмирали кращі сини України.
Початок ХХ століття ознаменувався новою визвольною боротьбою українців за утворення самостійної незалежної держави. У 1917 році на землях центральної та східної України, що була під владою Російської імперії, національними патріотами було створено Українську Народну Республіку,  першим Президентом якої став відомий історик, професор Михайло Грушевський. А в цей же час на західноукраїнських землях, що були під владою Австро-Угорщини, теж було проголошено незалежну Українську державу під назвою ЗУНР. І у січні 1919 року ці обидві українські держави підписали документ про об’єднання українських земель в одну єдину Українську державу. Ця подія увійшла в історію нашої країни як Акт Соборності, тобто об’єднання українців сходу, заходу, півночі   і півдня в єдину незалежну українську державу. 
Так утворилася єдина незалежна Українська Соборна держава.  Український народ, визволений могутнім поривом своїх власних сил, почав    дружніми зусиллями усіх своїх синів будувати нероздільну, самостійну Державу на благо і щастя всього її трудового народу. 
Та недовго вона проіснувала, бо для цього були різні причини: внутрішні – влада не створила армію, яка б змогла захистити державу від нападу сусідів; зовнішні – більшовицька  Росія на чолі з Леніним почала війну проти УНР і завоювала її. Україна стала частиною Радянської імперії під назвою СРСР. У 1991 році, коли  СРСР розпався, Україна однією з перших колишніх його республік проголосила незалежну Українську державу.
1991 рік належить століттю, яке принесло нашому народу страждання, смерть, голод, але й надію, відродження й, нарешті, самостійність. 
Україна — незалежна держава. 
Що означає слово держава?
Держава – це дім, у якому живе народ. У своєму домі кожен господар запроваджує свій лад. Так само встановлює свій лад у своїй державі народ-господар.
Учень: Рік 1991 
24 серпня 1991 року стало початком відліку історії сучасної української державності. 24 серпня 1991 року – Верховною Радою Української РСР прийнято Акт проголошення незалежності України, за яким Україна є самостійною демократичною державою.
Учитель: Скажіть, що ж означає слово «незалежність»? Якими іншими словами можна його замінити? (воля, свобода)
– Правильно, воля, свобода, можливість обирати – це все характеризує незалежність.
1 грудня 1991 року – відбувся Всеукраїнський референдум на підтвердження Акта проголошення незалежності України, відбулися перші вибори Президента України. 
До виборчого бюлетеня було включено шість кандидатів. 
Леонід Кравчук виграв президентські вибори.
Учень: Рік 1992 
Живи та міцній Українська Державо!
Вмирали у битвах мільйони борців,
Щоб стяг синьо-жовтий піднявсь величаво
Й на радість народу віки майорів.
15 січня 1992 року Верховна Рада затверджує вірш «Ще не вмерла Україна» Павла Чубинського (1862) як гімн України. 
28 січня 1992 року набув статусу офіційного  прапор - синьо-жовтий біколор.
19 лютого 1992 року офіційно з’явився державний герб  у вигляді Тризуба князя Володимира. 
Учень: Рік 1993 
21 лютого 1993 р. -  Сергій Бубка встановив світовий рекорд у стрибках із жердиною  в закритих приміщеннях — 6 м 15 см.
Сергій Бубка - єдиний український спортсмен, якому встановлено пам'ятник за життя.
Учень: Рік 1994 
14 січня 1994 р Україна стає без’ядерною державою. Аварія  на ЧАЕС, складнощі утримання ядерної зброї,  жорстка позиція США та Росії призвели до підписання Тристоронньої угоди між  Росією, Україною та США. 
      Україна втратила свій ядерний потенціал, але так і не отримала компенсацій за роззброєння.
Учень: Рік 1994 
Перше  олімпійське золото України, яке завоювала  16-річна  дніпропетровська фігуристка Оксана Баюл у Ліллехаммері.    Ця  перемога  стала  великою несподіванкою для  всіх,  у тому  числі  і для організаторів олімпіади,  у  яких  не  знайшлося запису  гімну України. Майже    45  хвилин  вболівальники  чекали,  доки  зазвучав  гімн,  у  цей  же час  стався ще один казус -  неправильно  здійняли  прапор  України…
Учень: Рік 1995 
З 9 листопада 1995 року Україна є постійним членом Ради Європи і представлена в усіх його органах. Затверджено  стратегію співробітництва ЄС та України. Так починається шлях України до Євросоюзу… 
Учитель: Ви, діти, щасливі, що народилися і живете на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – Україні.
Багато наших земляків у віршах і піснях розкривали душу українського народу. Пісні М.Вербицького «Ще не вмерла України» судилося стати національним Гімном України. (Ст. 20 Конституції України).
Конституція – Основний Закон держави.

Учень: Рік 1996 
Нова Конституція України була прийнята 28 червня 1996 року.
Найвищий закон утверджує багатовікове прагнення українського народу 
до незалежності і власної держави. Прийняття Конституції України
 є закономірною і важливою віхою в історичному розвитку України.

Я — українець. Є у мене право
На рідну мову та свою державу,
На гордий прапор золотисто-синій,
На щастя жити у такій країні.
Я — українець. Право знати маю
Про тих, кого героями вважаю,
Що людство рятували від руїни, —
Синів і дочок, гідних України.
Я — українець. Хочу право мати
Завжди усе, що думаю, казати,
На незалежну та міцну державу,
На все, що гарантовано по праву.
Я — українець. І моє це право
Любити землю горду й величаву,
Та дух свободи набирати в груди.
Я — українець. Був ним, є, і буду!
Про утвердження нашої державності і самостійності свідчить і те, що ми маємо малий герб України – тризуб і жовто-блакитний прапор.
Учитель:  Гронування  «Кольори прапора»:
Синій – вода, небо, волошки, незабудки …
Жовтий – сонце, лан пшениці, зерно, соняшник …
Учень: Рік 1996
У вересні 1996 року  в Україні була проведена грошова реформа, результатом якої стало впровадження в  обіг  національної валюти України:   гривні  та    її сотої частки — копійки.    Введення   гривні – свідчення   початку стабілізації української економіки. 
Учень: Рік 1997 
Із 19 листопада по 5 грудня 1997 року у космосі «гостював» перший космонавт незалежної України – щоправда, на американському шатлі. Леонід Каденюк – учасник місії STS-87 БТКК «Колумбія», спрямованої на проведення спільних українсько-американських дослідів, що мали на меті вивчення впливу стану невагомості на природні процеси у рослин. 
Учень: Рік 1998 
Встановлена  відзнака Президента України – «Герой України». 
Першим це велике знання отримав президент Національної академії наук Борис Євгенович Патон.
Учень: Рік 1999 
Відміна смертної кари. 29 грудня 1999 року Конституційний Суд України визнав, що смертна кара суперечить Конституції України. У зв'язку з цим було внесено зміни до Кримінального кодексу України, якими остаточно вилучили поняття «смертна кара» з офіційного списку кримінальних покарань України. 
Відсутність смертної кари є обов'язковою умовою для перебування держави в Раді Європи.
Учень: Рік 2000 
5 червня 2000 р. Президент України Л.Д.Кучма під час візиту до України Президента США Б.Клінтона вперше назвав точну дату остаточної зупинки енергоблока № 3 - 15 грудня 2000 року. 
Учень: Рік 2001 
На запрошення Президента України, Єпископів Українських Греко-Католицької та Римо-Католицької церков 23-27 червня 2001 року Україну відвідав Папа Іван Павло II. Урочистий проїзд понтифіка у «папамобілі» вулицями українських міст зчинив чималий ажіотаж, а наша країна чи не вперше в історії впродовж кількох днів посідала перші місця у світових новинах.
Учень: Рік 2002 
27 липня 2002 року на аеродромі Скнилів,  що за 7 кілометрів від Львова, зібралося близько 10 тисяч глядачів. Люди із захопленням вдивлялися в небо, де вправні пілоти демонстрували фігури вищого пілотажу. 
Близько першої години дня Су-27 готувався завершити демонстративну фігуру “напівпетля”, втім уже за мить пілот зрозумів, що пройшов надто близько до землі. За лічені секунди Су-27 врізався в натовп людей, які зібралися на вулиці, аби краще розгледіти експонати шоу.
Учень: Рік 2003
6 березня 2003 р. вступив у силу Закон України «Про Державний Гімн України». Це означає, що фактично з цього дня був офіційно затверджений текст гімну України, яким ми його знаємо сьогодні: гімн на музику М. Вербицького зі словами першого куплету та приспіву твору П. Чубинського. Крім цього, закон передбачав, що будь-які заходи загальнодержавного масштабу повинні починатися та закінчуватися з гімну, а наруга над текстом чи музикою тягне за собою відповідальність перед законом.
 Учень: Рік 2004 
Моя пісенна країна
Зоветься в світі Україна.
Пісні її до серця линуть
Стрімким джерелом, небом синім,
і у веселім дружнім крузі
Пісні співають добрі друзі.
Українська  співачка Руслана перемагає на пісенному конкурсі Євробачення, що  відбувся  2004  року у  Стамбулі.  Запальний сингл   Wild   Dances  дарує Україні право приймати ювілейний 50-й конкурс за рік потому. 

Учень: Рік 2004 
Помаранчева революція. Листопад-грудень 2004 року – проти  фальсифікації результатів виборів Президента України на площі міст країни вийшли мільйони українців. Головним плацдармом революції став київський Майдан Незалежності, а основним результатом - призначення Верховним Судом повторного другого туру президентських виборів.
Учень: Рік 2005 
19 травня 2005 року на конференції у норвезькому місті Берген Україна офіційно приєдналася до «Болонського процесу» з метою створення єдиного європейського простору вищої освіти.  На сьогодні 45 європейських держав, включаючи й Україну, є його учасниками.
Учень: Рік 2006 
Наприкінці  листопада 2006 р. Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про Голодомор 1932–1933 років в Україні». Цим актом  відновлена історична справедливість щодо визнання Голодомору геноцидом українського народу і тим самим повернено історичний борг безвинним багатомільйонним жертвам тієї трагедії та всьому українському народу
Учень: Рік 2007 
18 листопада 2007 року на шахті імені Засядька сталася найбільша аварія на українських вугільних підприємствах від часу здобуття незалежності.
Внаслідок вибуху метано-повітряної суміші загинув 101 гірник. 
Десятки отримали поранення. На момент аварії під землею були 
457 шахтарів. На  поверхню вдалось підняти 357 чоловік.
1 грудня на шахті стався новий вибух: п'ятеро рятувальників, які ліквідовували наслідки аварії, загинули на місці. 
Учень: Рік 2008 
Україна вступила у Світову організацію торгівлі в 2008 році  після 15 років переговорів.  Процес приєднання України до СОТ почався ще в 1993 році
 і лише в 2005 році процес був прискорений.  5 лютого 2008 року 
Генеральна рада СОТ на засіданні в Женеві схвалила вступ України в цю організацію.   Україна стала повноправним 152 членом СОТ.

Учень: Рік 2009 
За  роки незалежності перемоги українського спорту неодноразово змушували серця українців битися у шаленому ритмі.
Донецький "Шахтар" став першим і єдиним донині українським клубом, який завоював єврокубковий трофей в роки Незалежності.
Учень: Рік 2010 
Чоловіча збірна України стала золотим призером 39-ї Всесвітньої шахової Олімпіади у Ханти-Мансійську, випередивши 148 інших збірних. Українська чоловіча збірна – єдина  команда, яка не зазнала на Оліпіаді жодної поразки. 
Учень: Рік 2011 
Феноменальне явище в українському та світовому боксі - брати Клички. Вперше  в історії професійного боксу чемпіонами у важкій ваговій категорії за версіями найпрестижніших світових організацій IBF, WBC та WBO стали одночасно два рідних брати.
Учень: Рік 2012
Довгоочікуваний  2012 рік пройшов  під  гаслом  «Творімо  історію  разом».  Багато  гостей,  які  приїхали  на   Євро - 2012 закохалися  у  такі  міста  як  Київ, Львів, Харків, Донецьк.
Учень: Рік 2013 
Революція Гідності, що призвела до політичних та суспільних змін в Україні. Ми живемо у непростий час – час змін.  Революція  довела, що український народ – єдиний.  Ці події  перед усім світом засвідчили прагнення українського народу до вільного, щасливого життя.
Учитель: Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Так писав відданий син України Василь Симоненко, поет, патріот і мужній громадянин. Як і рідну матір ми не вибираємо, так і Батьківщину людина не вибирає, але прикипає до неї всім серцем, як і до рідної неньки, проймається великою і світлою любов’ю на все своє життя. От і ми почнемо нашу дорогу до знань з найсвітлішого — з любові до рідного краю.
Любов — найвище в світі почуття, Вона не має меж — безкрая. З любові починається життя, Вона усе найкраще починає.
Кожен народ любить свою батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди була вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.
Учень: Рік 2014 
Дорогою  ціною  платить    Україна  за   своє  право  лишатися     незалежною державою, за прагнення зберегти свою ідентичність і територіальну цілісність.
У  2014 році  світ визнав  українців найбільшими  патріотами,  бо кожен з нас усвідомлює, що доля нашої країни у наших руках і кожен може зробити   свій   внесок  у  захист   України,  незалежно  від  віку,   статі    та національності, а слова «патріот», «герой», «незалежність» набули для   нас особливого значення. 
Учитель: — А що для Вас означає «бути патріотом»?

Учні створюють на дошці «патріотичне серце» (у вигляді пазлів) 
Бути патріотом – значить любити життя, уміти прожити його гідно й цікаво, просто йти вперед своєю дорогою, поважати себе, відповідати за свої вчинки, слова, поведінку, бути гідним представником своєї нації.
Що значить бути  українцем, українським патріотом? Це перш за все оберігати свою державу, працювати на її благо, процвітання. А ще значить –  пишатися своєю Вітчизною, своєю мовою. 
Будьмо патріотами!
Минуло  25 років незалежності, і знову українці постали перед загрозою знищення нашої держави. Наш народ і армія стали на захист своєї Батьківщини. Сотні громадян України уже віддали своє життя, захищаючи рідну землю. Першими  Героями  стали хлопці з Небесної Сотні, які загинули на Євромайдані  у Києві. Там, у мирних акціях, вони відстоювали право бути Україні вільною, сильною, заможною європейською державою.  
На жаль, сьогодні склалася така ситуація, в якій ми знову маємо боронити свою неньку Україну від ворога,  який ще недавно називався нашим братом. Щоб перемогти у цій битві, ми усі повинні об’єднатися. Тільки у єднанні наша сила. І нашим обов’язком є зберегти ту Соборність, незалежність, волю, яку так довго та важко здобували наші пращури, і за яку  сьогодні українські патріоти кладуть голови на східному кордоні.
У ці нелегкі для нашої країни часи українці проявляють чудеса хоробрості, відданості своїй Батьківщині, рідній землі, відстоюючи її інтереси. Ми маємо велику надію на те, що при підтримці міжнародної спільноти у нашій справедливій  боротьбі за єдину і неподільну європейську  державу українці переможуть, бо герої ¬– не вмирають… Просто йдуть з майдану – в небо.  В лицарі – зі смерті.
Демонстрація відеофрагменту "  Білі Лебеді у небесах..." 
         Наші серця навіки з героями Небесної сотні, з воїнами, 
що загинули у боротьбі за свободу та єдність України.  Вшануємо їх пам'ять хвилиною мовчання.
Хвилина пам’яті за загиблими героями Небесної сотні, воїнами АТО, мирними жителями України, усіма полеглими за незалежність України.

Дуже хочеться, щоб у нашій країні панував мир,  щоб усі ми вірили в щасливе майбутнє нашої держави!
Віримо, що територіальна цілісність України, скріплена кров’ю мільйонів незламних борців, навіки залишатиметься непорушною.
Учень: Рік 2015 
Домовленості про припинення вогню і врегулюванні ситуації на Донбасі, досягнуті у Мінську дали змогу Україні уникнути найгіршого сценарію розвитку країни. 

Учень: Рік 2016 
Переможцем "Євробачення-2016" стала співачка Джамала з піснею "1944".
У ніч з 14-го на 15-е травня у Стокгольмі відбувся фінал музичного дійства. В ньому взяли участь 26 країн. Найбільшу кількість балів – 534 – та перше місце отримала представниця від України – Джамала.  

V. Підсумок уроку
Учитель: Бути українцем – значить беззавітно вірити в Україну, як вірили в неї генії і безстрашні захисники українського народу. Тільки почуття любові й глибокої гордості за  Вітчизну разом з вірою у її величне майбутнє дає кожному українцеві, незалежно від того, молодий він чи сивий, чи живе він в Україні, чи в інших краях, право стверджувати: це моя країна, мій народ, моя Україна! 
25 років нашій молодій незалежній державі Україні. Складний шлях пройшла вона за часи свого існування, але досягла світового визнання в багатьох напрямках суспільного життя. І нам є чим пишатися.  Вона- повноправний суб’єкт європейського та світового співтовариства. Про неї знають на міжнародних виставках науки і техніки. Україна має солідний науковий потенціал. Авторитет нашої Вітчизни зміцнюють спортсмени , артисти… Чи не є яскравим доказом цього перемога Джамали на «Євробаченні»? Тому така держава заслуговує любові свого народу.
Дорогі діти! У світі нема нічого вищого, дорожчого, як рідна Вітчизна, бо вона дала нам крила для польоту, відкрила цей чарівний дивосвіт, вона, як мати, у світі — одна.
Україна — це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народились, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку — це наша найдорожча у світі Батьківщина. 
Діти, ви – майбутнє України. Завжди пам’ятайте, що ви діти своєї рідної і милої України, зі своїми звичаями, традиціями, легендами, казками та багатою, як земля, українською мовою.  Ви частинка народу. Вам творити нову історію держави: незалежної, вільної, демократичної. Ще в І столітті н.е. Цицерон сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя» (звертає увагу на епіграф на дошці). 
  Ви, діти, наймолодші сини і дочки нашої Вітчизни. Майбутнє України у ваших руках. Від вас залежить, яким воно буде.
То ж будьте гідними своїх предків, любіть Україну, бережіть її волю і незалежність, поважайте свій народ, свою мову. 
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна — найкраща у світі!
Моя Україна — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні.
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна — це пісня весела.
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова!
Її обереги — верба і калина.
Найкраща у світі — моя Україна.
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна — козацькая слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, відкрила.
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у світі — єдина.
Моя квітуча, мила Україно,
Іди до щастя, рідна, в добрий час!
Відео:

1. Загиблим в Україні присвячується..."Білі Лебеді у небесах..."
https://www.youtube.com/watch?v=AJ0_duaEt1k&index=32&list=RDQQcDtMGBwOw
2. «Це моя Україна»  Олеся Заяць https://www.youtube.com/watch?v=QQcDtMGBwOw&list=RDC7WWDfESqkM&index=5



Урок на тему:
«Україна – єдина країна»

(Перший урок 2014-1015 н.р.)








Класний керівник 5 Б класу:
Галушко Марина Григорівна

Тема: «Україна – єдина країна.
(1 вересня – 1 урок)

Мета.
 розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави,  цінності українців і України взагалі,  формувати національну свідомість;  прищеплювати любов до державних символів України;  узагальнити знання про народні символи;  виховувати почуття почуття патріотизму, національної гордості та любові до Батьківщини, бережливе ставлення до природи , бажання берегти народні звичаї, продовжувати традиції свого народу.

  Обладнання. Карта України, плакати із зображенням Державного Прапора  України,  Державного  Герба  України,  портрет Т.Г.Шевченка, аудіо записи пісень,  народні символи у вигляді віночку, мультимедійна техніка,  свічки.
Форма проведення: Українська  народознавча світлиця.
Місце проведення: класна кімната.

   Свою Україну любiть,

   Любiть її... Во врем'я люте,

   В останню тяжкую минуту

   За неї господа молiть.
Т.Г.Шевченко

Хід уроку.

1.Організація класу до уроку.
Звучить українська мелодія. Вчитель  виходить на середину класу з хлібом на рушнику, прикрашеним калиною.
Учитель.
Любі діти!
Я рада  Вас вітати  у  цій світлиці
І дарувати всім вам хліб із золота пшениці.
Щоб хліб святий у всіх був на столі,
Серця -  сповнені любов'ю, миром.
Бажаю , щоб зустріч наша була щира. 
Вітаю вас, діти, з початком нового навчального року!
 
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, малюють, квітують поля –
Добридень тобі, Україно моя!
Хід уроку
ІІ. Емоційна та психологічна підготовка учнів до сприйняття теми уроку
Учитель.   Знову  впевненою  ходою  крокує  Першовересень.  Сьогодні він заглянув на кожне шкільне подвір’я, завітав до кожної української  школи. І у своїй вишиваній різнобарвній торбинці приніс нам перший урок у цьому  навчальному  році.  Подивіться, будь ласка, у вікно: шепоче замріяний вітер слова кохання річці синьоокій, а день стоїть у шелестах золота та яскравих кольорах  осінніх квітів. Обнялися голубе небо і пожовкле колосся безкраїх степів. Такою ми бачимо під вересневим сонцем нашу неньку – Україну. Мабуть,  не  треба  бути  провидицею,  щоб  дізнатися, чого найбільше хочуть сьогодні всі люди України. Звичайно, миру. Адже, саме мир, рідний край, дорогі люди поруч роблять нас щасливими.
Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та  не  залишають  байдужими  жодного  громадянина  країни.  Кожному  з  нас необхідно  усвідомити,  за  що  боролися  учасники  Євромайдану  і  заради  чого пожертвувала своїм життям «Небесна сотня».
Учитель: – Вшануємо їх пам’ять хвилиною мовчання. (Діти запалюють свічки).
 Ми схиляємо голови перед пам’ятю загиблих і висловлюємо впевненість в тому, що наш народ зробить все можливе і не можливе, щоб в нашій країні запанував мир і спокій. Настане час і Україна буде успішною європейською державою.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
 Учитель. Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов’я,
Зветься величаво – Україною,
Земле зачарована моя.
Сьогодні наш урок – це урок патріотизму, єдності українського народу тема якого «Україна – єдина країна».

іV. Основна частина.
Учитель:  – Україна  –  одна  з  найбільших  держав  Європи.  За  офіційною статистикою  на  1  січня  2014  року  в  Україні  проживає  45,5  мільйонів  осіб.  За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть  у  ній  люди  різних  національностей.  Поряд  з  українцями  на  території України проживають представники понад 100 національностей.  Столиця- Киъв.
А  зараз  ми  з  вами  проведемо  Конкурс  «Мовознавство  для
допитливих»:
Завдання: Здійсніть подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне:  у Києві – (киянин);
у Кіровограді – (кіровоградець);
у Харкові –(харків’янин);
у Львові – (львів’янин);
у Сумах – (сумчанин);
у Донбасі – (донбасівець);
в Одесі – (одесит);
у Чернівцях – (чернівчанин);
у Чернігові – (чернігівець);
у Полтаві – (полтавчанин).
Учитель:  – У  прислів’ях,  приказках,  крилатих  виразах  втілені  моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість – як бути Людиною.
– А зараз ми проведемо конкурс «Дерево мудрості». 
(На  гілках  виробленого  з  паперу  дерева  висять  незакінчені  прислів’я.
(Учням пропонуємо закінчити їх).
«Без верби і калини…» (немає України).
«Людина без рідної землі…» (як соловей без гнізда).
«За рідний край…»  (життя віддай).
«Та земля мила…» (де мати народила).
«За народ і волю…» (віддамо життя і долю).
«Жити – …» (Вітчизні служити).
Батьківщина – мати, … (умій за неї постояти.)
Людина без Вітчизни, … (як соловей без пісні.)
Добре тому, … (хто в своєму домі.)
Кожному мила … (рідна сторона.)
Україно моя, земле моя українська! На твоїх просторах цвітуть сади, плинуть ріки, ниви видзвонюють на сонці золотим налитим колосом! Люблю тебе, плекаю, обожнюю, хвилююсь за твоє майбутнє і сьогодення!
Україна – країна, в якій ми народилися, країна, в якій ми ростемо, здобуваємо освіту та продовжуємо жити, поважаючи всі її традиції, звичаї. Україна – це наша Батьківщина, якою ми пишаємось. Ми – патріоти своєї держави, і маємо з гордістю носити назву своєї нації – українці! Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності — віддати життя за її свободу і незалежність людина не може бути громадянином.
Учитель: . Кожен народ, кожна людина має свої святині. Для нас, українців, найбільшою святинею є наша родина. Родина – це не тільки наша сім’я, це наша Батьківщина – Україна.
Учень. Від Карпатських смерек до Таврійських степів-
                 Україна моя, тут дід-прадід мій жив.
                 крізь Поліські льони, моря Чорного бриз
                 пролягає наш шлях на могутній Донбас.
Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої три символи. Що ж означає слово символ?
(Символ-це умовне позначення якогось предмета , поняття чи явища.)
Україна також має свої символи. Вірш Павла Чубинського, покладений на музику М. Вербицького став державним гімном України, бо в ньому прославляється наша держава і її сила та могутність.
Гімн звучить на всіх урочистих зборах , знову і знову прославляючи нашу державу. Коли звучить мелодія нашого гімну усі присутні мають підводитись, віддаючи пошану нашій державі.
Але Україна пройшла всі випробування, лихоліття, сваволю і вистояла. Українці є нація з власною мовою, культурою, історією традицією. Сьогодні Україна – незалежна, і як інші країни, вона має свої символи – герб, прапор, гімн.
Зараз ми поговоримо саме про них.
У ст. 20 Конституції України записано: «Державними символами України є: "Державний прапор України, Державний Герб і Державний  гімн України”.
Державний прапор України синьо-жовтий. Він має досить давнє походження. Жовтий колір – це колір пшеничного лану, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. А синій колір означає чисте небо і чисті води нашої Вітчизни.
Це кольори чого? Хто мені скаже?
(Це кольори чистого неба та пшеничного лану)
Чисте небо – символ миру  та пшеничне поле – символ – достатку.
Ми розглянули  з вами державні символи України, а тепер пригадаємо народні символи.
Народи світу різняться між собою одягом, звичаями, традиціями. У кожного народу є свої національні святині, улюблені речі, дерева, тварини.
Українці мають свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть.
Так у кожної людини є свою Батьківщина. Кожна держава, маючи свою історію, має і свої історичні святині: герб, прапор, гімн. Вони не робляться на замовлення, а приходять до людських сердець тернистими шляхами буття рідного народу.
Крім державних символів, Україна має ще й народні, поетичні символи. Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Народні символи – це наші святині.
Які народні символи українців ви знаєте?
Це — материнська пісня, святий хліб, виши­тий рушник, червона калина, зажурена верба, вірний своєму краю лелека. Всі вони наші давні і добрі символи, наші обереги.
Давайте поговоримо про них.
Рушники – одвічні обереги українського народу. Вони супроводжували людину все життя – від народження до самої смерті. Без рушника,  не обходилось жодне сімейне свято.Рушники — це обереги від усього злого, що може зайти в дім. «Хай стелиться вам доля рушниками» — бажали людям щастя.
Вишиванка – символ здоровя, краси, щасливої долі, любові.
Народні пісні , прислів’я ,казки , приказки - це все те що збереглося з тих давніх часів і є символами і оберегами нашої української культури.
Українська пісня — то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість чи смуток. Любов до рідного краю, мови починається з колисанок. В ній — материнська ласка і любов, світ добра, краси, справедливості.
Хліб — символ життя. «Як вродить жито, то будемо жити», — говорить народне прислів'я. Хліб з людиною від народження і до смерті.
З хлібом ідуть на родини, хрестини, новосілля, сватання.В Україні з хлібом-сіллю зустрічають на вишитому рушнику найпочесніших гостей. Він — ознака гостинності українського народу.
Існує багато рослин, які українці використовують як  обереги і вплітають їх у віночки. Правду каже прислів'я: « Без верби та калини - нема України». Хай кожна дівчинка в Україні знає, що вінок — це давня українська традиція, яка прийшла з глибини віків. Віночок завжди був окрасою голівок дівчат, і кожна виплітала його так майстерно, щоб він був їй до лиця і підкреслював вроду.  
А зараз я пропоную дівчатам сплести віночок, адже вінок є невідємною частиною українського національного костюма ( у кожної дівчинки по одному виду квітки з паперу, можна використати живі польові квіти)
1 дівчинка – Я вплету до віночка гроно калини, символ  нашого українського роду. Калина символізує материнство: кущ - сама мати; цвіт, ягідки – діти;  дівочу красу і вроду, жіночість, сімейне благополуччя й достаток.
2 дівчинка – А я вплету до віночка  барвінок, символ життя, кохання. Він зеленіє навіть під снігом.  Барвінок є одним з найулюбленіших  символів українців.
3 дівчинка – Я вплету цвіт вишні – символ України, рідної землі; матері; нареченої.
4 дівчинка –А я вплету чорнобривця. У віночку це символ  вічності, материнської любові, отчого дому.
5 дівчинка – Я вплету мак. Він несе в собі незабутню пам'ять роду. А ще мак вплітають у вінок ті, у   кого хтось із рідних загинув на війні.
6 дівчинка – Я вплету до віночка суцвіття верби, яка  здавна  у нашому народі є найбільш шанованим  деревом, символ родинного вогнища, весни, радості.
7 дівчинка –А я вплету дубовий цвіт. Дуб є символом могутності, довголіття. Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб син був сильним, міцним.
8 дівчинка  - Я вплету соняшник, квітку Сонця, символ його  енергії, життя, здоров'я та процвітання.
9 дівчинка – А я вплету житнє колосся. Жито – символ життя і благополуччя, плодючості, достатку.
Учитель:  Соняшник здавна символізує родючість, квітучість,  єдність.  А це те, чого не бракує нашій рідній неньці Україні. Отож всі квіти об’єднано,  який гарний вийшов у наших дівчаток  український віночок-оберіг.
У народі кажуть: «Тримай хатиночку, як у віночку» та «Хто вміє віночок вити, той вміє життя любити».
 У мене для вас також є сюрприз, я сплела вінок з живих квітів. Давайте надінемо його по черзі і висловимо бажання  нашій рідній Україні.  
Учитель: Скажіть,  будь-ласка, що символізують ці чудові птахи, зображені на малюнках? (Діти відповідають).
Лелека – символ любові до батька – матері, сімейного благополуччя, любові до рідної землі.
Соловейко – символ весни і волі, високого натхнення і неперевершеної волі.
              Учитель: Так, діти. Наш народ понад усе любить свою землю, свою природу, кожну травинку, кожну тваринку. Українці завжди шанобливо ставилися до природи. І природа їм віддячувала й оберігала.
Отож любіть і поважайте символи нашої неньки України!.
Про символи, діти,  ви сьогодні дізнались,
Ціную я ваше бажання все знати.
Бо треба країну свою поважати,
Пишатись її працьовитим народом,
Піснями, козацьким прославленим родом!
Ще – мову плекайте свою, мов перлину!
Шануйтеся, любі! Любіть Україну!
Хай ваша цікавість, допитливість щира
Додасть Вам надії, любові і віри,
Бо наше минуле – святе, незабутнє,
Це – шлях у прийдешнє, це шлях у майбутнє,
Бо ми – це держава, велика, єдина…
Так, ми – українці, наш дім – Україна!
v. Рефлексія. Технологія «Мікрофон». 
- Що найбільше запам’яталося особисто кожному сьогодні на уроці?
- Як ви вважаєте, чому епіграфом до нашого уроку стали саме ці віршовані  рядки Т. Г. Шевченка?
I ми з вами мусимо запам'ятати слова поета, де вiн говорить про любов до своєї країни:
 Свою Україну любіть,
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За нею Господа моліть…
                  .            Т. Шевченко
vІ.  Підбиття підсумку уроку.
Учитель: Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.
Україна  багатонаціональна,  багатомовна,  але  Україна  єдина. Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного - миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.
   "Земле моя ти єдина – краса-країна, моя Україна".                                                                                                (Т. Музичук)

Пам’ятаємо,  не  забуваємо  і  цінуємо  нашу  Батьківщину.  Збережемо  наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.
Люби свій край. Всю душу солов’їну
І серця жар йому віддай в піснях.
Це так як дихати – любити Батьківщину.
                                                        В. Сосюра

(Демонстрація  відеофрагменту  «Україна  прекрасна»;  режим  доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=dCqpDCsKteQ).

Діти, дякую вам за урок. Хай щастить вам!

Література:

1.     Лист Міністерства освіти і науки України від 16.06.2014 року №1/9-318 "Про тему Першого уроку в 2014-2015 навчальному році"


Урок на тему:
«Україна – єдина країна»

(Перший урок 2014-1015 н.р.)
Класний керівник 5 Б класу: 
Галушко Марина Григорівна

Тема: «Україна – єдина країна.

Мета. 
 розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави,  цінності українців і України взагалі,  формувати національну свідомість;  прищеплювати любов до державних символів України;  узагальнити знання про народні символи;  виховувати почуття почуття патріотизму, національної гордості та любові до Батьківщини, бережливе ставлення до природи , бажання берегти народні звичаї, продовжувати традиції свого народу. 

  Обладнання. Карта України, плакати із зображенням Державного Прапора  України,  Державного  Герба  України,  портрет Т.Г.Шевченка, аудіо записи пісень,  народні символи у вигляді віночку, мультимедійна техніка,  свічки.
Форма проведення: Українська  народознавча світлиця.
Місце проведення: класна кімната.

   Свою Україну любiть, 

   Любiть її... Во врем'я люте, 

   В останню тяжкую минуту 

   За неї господа молiть.
Т.Г.Шевченко

Хід уроку.

1.Організація класу до уроку.
Звучить українська мелодія. Вчитель  виходить на середину класу з хлібом на рушнику, прикрашеним калиною. 
Учитель. 
Любі діти!
Я рада  Вас вітати  у  цій світлиці
І дарувати всім вам хліб із золота пшениці.
Щоб хліб святий у всіх був на столі,
Серця -  сповнені любов'ю, миром.
Бажаю , щоб зустріч наша була щира.  
Вітаю вас, діти, з початком нового навчального року!
  
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, малюють, квітують поля –
Добридень тобі, Україно моя!
Хід уроку 
ІІ. Емоційна та психологічна підготовка учнів до сприйняття теми уроку 
Учитель.   Знову  впевненою  ходою  крокує  Першовересень.  Сьогодні він заглянув на кожне шкільне подвір’я, завітав до кожної української  школи. І у своїй вишиваній різнобарвній торбинці приніс нам перший урок у цьому  навчальному  році.  Подивіться, будь ласка, у вікно: шепоче замріяний вітер слова кохання річці синьоокій, а день стоїть у шелестах золота та яскравих кольорах  осінніх квітів. Обнялися голубе небо і пожовкле колосся безкраїх степів. Такою ми бачимо під вересневим сонцем нашу неньку – Україну. Мабуть,  не  треба  бути  провидицею,  щоб  дізнатися, чого найбільше хочуть сьогодні всі люди України. Звичайно, миру. Адже, саме мир, рідний край, дорогі люди поруч роблять нас щасливими. 
Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та  не  залишають  байдужими  жодного  громадянина  країни.  Кожному  з  нас необхідно  усвідомити,  за  що  боролися  учасники  Євромайдану  і  заради  чого пожертвувала своїм життям «Небесна сотня». 
Учитель: – Вшануємо їх пам’ять хвилиною мовчання. (Діти запалюють свічки).
 Ми схиляємо голови перед пам’ятю загиблих і висловлюємо впевненість в тому, що наш народ зробить все можливе і не можливе, щоб в нашій країні запанував мир і спокій. Настане час і Україна буде успішною європейською державою.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. 
 Учитель. Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов’я,
Зветься величаво – Україною,
Земле зачарована моя.
Сьогодні наш урок – це урок патріотизму, єдності українського народу тема якого «Україна – єдина країна».

іV. Основна частина.
Учитель:  – Україна  –  одна  з  найбільших  держав  Європи.  За  офіційною статистикою  на  1  січня  2014  року  в  Україні  проживає  45,5  мільйонів  осіб.  За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть  у  ній  люди  різних  національностей.  Поряд  з  українцями  на  території України проживають представники понад 100 національностей.  Столиця- Киъв.
А  зараз  ми  з  вами  проведемо  Конкурс  «Мовознавство  для 
допитливих»: 
Завдання: Здійсніть подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне:  у Києві – (киянин); 
у Кіровограді – (кіровоградець); 
у Харкові –(харків’янин); 
у Львові – (львів’янин); 
у Сумах – (сумчанин); 
у Донбасі – (донбасівець); 
в Одесі – (одесит); 
у Чернівцях – (чернівчанин); 
у Чернігові – (чернігівець); 
у Полтаві – (полтавчанин).
Учитель:  – У  прислів’ях,  приказках,  крилатих  виразах  втілені  моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість – як бути Людиною. 
– А зараз ми проведемо конкурс «Дерево мудрості».  
(На  гілках  виробленого  з  паперу  дерева  висять  незакінчені  прислів’я. 
(Учням пропонуємо закінчити їх). 
«Без верби і калини…» (немає України). 
«Людина без рідної землі…» (як соловей без гнізда). 
«За рідний край…»  (життя віддай). 
«Та земля мила…» (де мати народила). 
«За народ і волю…» (віддамо життя і долю). 
«Жити – …» (Вітчизні служити). 
Батьківщина – мати, … (умій за неї постояти.) 
Людина без Вітчизни, … (як соловей без пісні.) 
Добре тому, … (хто в своєму домі.) 
Кожному мила … (рідна сторона.)
Україно моя, земле моя українська! На твоїх просторах цвітуть сади, плинуть ріки, ниви видзвонюють на сонці золотим налитим колосом! Люблю тебе, плекаю, обожнюю, хвилююсь за твоє майбутнє і сьогодення!
Україна – країна, в якій ми народилися, країна, в якій ми ростемо, здобуваємо освіту та продовжуємо жити, поважаючи всі її традиції, звичаї. Україна – це наша Батьківщина, якою ми пишаємось. Ми – патріоти своєї держави, і маємо з гордістю носити назву своєї нації – українці! Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності — віддати життя за її свободу і незалежність людина не може бути громадянином.
Учитель: . Кожен народ, кожна людина має свої святині. Для нас, українців, найбільшою святинею є наша родина. Родина – це не тільки наша сім’я, це наша Батьківщина – Україна.
Учень. Від Карпатських смерек до Таврійських степів-
                 Україна моя, тут дід-прадід мій жив.
                 крізь Поліські льони, моря Чорного бриз
                 пролягає наш шлях на могутній Донбас.
Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої три символи. Що ж означає слово символ?
(Символ-це умовне позначення якогось предмета , поняття чи явища.)
Україна також має свої символи. Вірш Павла Чубинського, покладений на музику М. Вербицького став державним гімном України, бо в ньому прославляється наша держава і її сила та могутність. 
Гімн звучить на всіх урочистих зборах , знову і знову прославляючи нашу державу. Коли звучить мелодія нашого гімну усі присутні мають підводитись, віддаючи пошану нашій державі. 
Але Україна пройшла всі випробування, лихоліття, сваволю і вистояла. Українці є нація з власною мовою, культурою, історією традицією. Сьогодні Україна – незалежна, і як інші країни, вона має свої символи – герб, прапор, гімн. 
Зараз ми поговоримо саме про них.
У ст. 20 Конституції України записано: «Державними символами України є: "Державний прапор України, Державний Герб і Державний  гімн України”.
Державний прапор України синьо-жовтий. Він має досить давнє походження. Жовтий колір – це колір пшеничного лану, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. А синій колір означає чисте небо і чисті води нашої Вітчизни.
Це кольори чого? Хто мені скаже?
(Це кольори чистого неба та пшеничного лану)
Чисте небо – символ миру  та пшеничне поле – символ – достатку. 
Ми розглянули  з вами державні символи України, а тепер пригадаємо народні символи.
Народи світу різняться між собою одягом, звичаями, традиціями. У кожного народу є свої національні святині, улюблені речі, дерева, тварини. 
Українці мають свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть. 
Так у кожної людини є свою Батьківщина. Кожна держава, маючи свою історію, має і свої історичні святині: герб, прапор, гімн. Вони не робляться на замовлення, а приходять до людських сердець тернистими шляхами буття рідного народу. 
Крім державних символів, Україна має ще й народні, поетичні символи. Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Народні символи – це наші святині. 
Які народні символи українців ви знаєте? 
Це — материнська пісня, святий хліб, виши¬тий рушник, червона калина, зажурена верба, вірний своєму краю лелека. Всі вони наші давні і добрі символи, наші обереги.
Давайте поговоримо про них. 
Рушники – одвічні обереги українського народу. Вони супроводжували людину все життя – від народження до самої смерті. Без рушника,  не обходилось жодне сімейне свято.Рушники — це обереги від усього злого, що може зайти в дім. «Хай стелиться вам доля рушниками» — бажали людям щастя.
Вишиванка – символ здоровя, краси, щасливої долі, любові.
Народні пісні , прислів’я ,казки , приказки - це все те що збереглося з тих давніх часів і є символами і оберегами нашої української культури.
Українська пісня — то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість чи смуток. Любов до рідного краю, мови починається з колисанок. В ній — материнська ласка і любов, світ добра, краси, справедливості.
Хліб — символ життя. «Як вродить жито, то будемо жити», — говорить народне прислів'я. Хліб з людиною від народження і до смерті. 
З хлібом ідуть на родини, хрестини, новосілля, сватання.В Україні з хлібом-сіллю зустрічають на вишитому рушнику найпочесніших гостей. Він — ознака гостинності українського народу.
Існує багато рослин, які українці використовують як  обереги і вплітають їх у віночки. Правду каже прислів'я: « Без верби та калини - нема України». Хай кожна дівчинка в Україні знає, що вінок — це давня українська традиція, яка прийшла з глибини віків. Віночок завжди був окрасою голівок дівчат, і кожна виплітала його так майстерно, щоб він був їй до лиця і підкреслював вроду.  
А зараз я пропоную дівчатам сплести віночок, адже вінок є невід’ємною частиною українського національного костюма ( у кожної дівчинки по одному виду квітки з паперу, можна використати живі польові квіти)
1 дівчинка – Я вплету до віночка гроно калини, символ  нашого українського роду. Калина символізує материнство: кущ - сама мати; цвіт, ягідки – діти;  дівочу красу і вроду, жіночість, сімейне благополуччя й достаток.
2 дівчинка – А я вплету до віночка  барвінок, символ життя, кохання. Він зеленіє навіть під снігом.  Барвінок є одним з найулюбленіших  символів українців. 
3 дівчинка – Я вплету цвіт вишні – символ України, рідної землі; матері; нареченої.
4 дівчинка –А я вплету чорнобривця. У віночку це символ  вічності, материнської любові, отчого дому.
5 дівчинка – Я вплету мак. Він несе в собі незабутню пам'ять роду. А ще мак вплітають у вінок ті, у   кого хтось із рідних загинув на війні.
6 дівчинка – Я вплету до віночка суцвіття верби, яка  здавна  у нашому народі є найбільш шанованим  деревом, символ родинного вогнища, весни, радості.
7 дівчинка –А я вплету дубовий цвіт. Дуб є символом могутності, довголіття. Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб син був сильним, міцним.
8 дівчинка  - Я вплету соняшник, квітку Сонця, символ його  енергії, життя, здоров'я та процвітання. 
9 дівчинка – А я вплету житнє колосся. Жито – символ життя і благополуччя, плодючості, достатку. 
Учитель:  Соняшник здавна символізує родючість, квітучість,  єдність.  А це те, чого не бракує нашій рідній неньці Україні. Отож всі квіти об’єднано,  який гарний вийшов у наших дівчаток  український віночок-оберіг. 
У народі кажуть: «Тримай хатиночку, як у віночку» та «Хто вміє віночок вити, той вміє життя любити».
 У мене для вас також є сюрприз, я сплела вінок з живих квітів. Давайте надінемо його по черзі і висловимо бажання  нашій рідній Україні.   
Учитель: Скажіть,  будь-ласка, що символізують ці чудові птахи, зображені на малюнках? (Діти відповідають).
Лелека – символ любові до батька – матері, сімейного благополуччя, любові до рідної землі.
Соловейко – символ весни і волі, високого натхнення і неперевершеної волі.
              Учитель: Так, діти. Наш народ понад усе любить свою землю, свою природу, кожну травинку, кожну тваринку. Українці завжди шанобливо ставилися до природи. І природа їм віддячувала й оберігала. 
Отож любіть і поважайте символи нашої неньки України!.
Про символи, діти,  ви сьогодні дізнались,
Ціную я ваше бажання все знати.
Бо треба країну свою поважати, 
Пишатись її працьовитим народом, 
Піснями, козацьким прославленим родом!
Ще – мову плекайте свою, мов перлину!
Шануйтеся, любі! Любіть Україну!
Хай ваша цікавість, допитливість щира
Додасть Вам надії, любові і віри,
Бо наше минуле – святе, незабутнє,
Це – шлях у прийдешнє, це шлях у майбутнє,
Бо ми – це держава, велика, єдина…
Так, ми – українці, наш дім – Україна!
v. Рефлексія. Технологія «Мікрофон».  
- Що найбільше запам’яталося особисто кожному сьогодні на уроці? 
- Як ви вважаєте, чому епіграфом до нашого уроку стали саме ці віршовані  рядки Т. Г. Шевченка?
I ми з вами мусимо запам'ятати слова поета, де вiн говорить про любов до своєї країни:
 Свою Україну любіть,
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За нею Господа моліть…
                  .            Т. Шевченко
vІ.  Підбиття підсумку уроку.
Учитель: Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.
Україна  багатонаціональна,  багатомовна,  але  Україна  єдина. Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного - миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.
   "Земле моя ти єдина – краса-країна, моя Україна".                                                                                                (Т. Музичук)

Пам’ятаємо,  не  забуваємо  і  цінуємо  нашу  Батьківщину.  Збережемо  наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь. 
Люби свій край. Всю душу солов’їну
І серця жар йому віддай в піснях.
Це так як дихати – любити Батьківщину.
                                                        В. Сосюра

(Демонстрація  відеофрагменту  «Україна  прекрасна»;  режим  доступу: 
https://www.youtube.com/watch?v=dCqpDCsKteQ).

Діти, дякую вам за урок. Хай щастить вам!

Література:

1. Лист Міністерства освіти і науки України від 16.06.2014 року №1/9-318 "Про тему Першого уроку в 2014-2015 навчальному році"




Коментарі