Мала академія наук


ОСНОВНІ ВИМОГИ
до написання, оформлення та представлення
учнівських науково-дослідницьких робіт
(Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
від 22.01.2013 № 44)

Викачати: https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZalhxNDdtOWxPblE/view?usp=sharing

Зразок контрольної роботи
https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZemtCSUVNWDVpVWs/view?usp=sharing 

Рекомендації до створення мультимедійної презентації

https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZR04wQ21hV0I5YWs/view?usp=sharing

Методичні рекомендації щодо організації
науково-дослідницької діяльності учнів
у відділенні екології та аграрних наук
Малої академії наук України

https://drive.google.com/file/d/0B396LiPlKh3ZWk1uTEliSWRzTkk/view?usp=sharing

Методичні рекомендації щодо вибору теми та виконання науково-дослідницьких робіт для учнів секції «Ботаніка» відділення хімії та біології, секції «Агрономія», «Екологія» відділення екології та аграрних наук Малої академії наук України, надані Інститутом фізіології рослин і генетики НАН України

У зв’язку з бурхливим розвитком промисловості загострюється проблема негативного, у т. ч. мутагенного впливу факторів довкілля. На генотип впливають різноманітні хімічні речовини (важкі метали, барвники, ліки, харчові добавки та ін.), а також фізичні фактори (радіація, іонізуюче випромінювання), які призводять до зміни структури популяцій. Тому роботи, що виконуватимуться у рамках даної проблеми, будуть актуальними.
Для дітей 9–11 класів, які виконуватимуть роботи з фізіології рослин, генетики і селекції, можна рекомендувати теми, що стосуються визначення негативного впливу різноманітних фізичних та хімічних чинників на мітотичний цикл та хромосомний апарат клітин, а також використання біотехнологічних методів для отримання, збереження та розмноження цінних рослинних матеріалів.
Дітям 8–11 класів, які навчаються у сільських школах, де є пришкільні ділянки, та добре знайомі з польовими роботами, доцільно запропонувати експериментальні дослідження та селекційні роботи, пов’язані із схрещуванням рослин за альтернативними ознаками, спостереженням за проявом цих ознак у ряді поколінь, отриманням нового вихідного матеріалу.

Тематика науково-дослідницьких робіт учнів
Орієнтовні теми учнівських робіт МАН:
        дослідження ролі різних елементів мінерального живлення рослин;
        вивчення впливу низької температури на нехолодостійкі рослини (наприклад кукурудзу, горох, томати);
        вивчення впливу високої температури на рослини;
        вивчення впливу посухи на рослини;
        дослідження росту і розвитку рослин;
        цитогенетичне вивчення впливу харчового концентрату на клітини меристеми корінців цибулі ріпчастої;
        мітогенна і мутагенна дія мікрохвильового випромінювання на кореневу меристему Allium сера L;
        дія солей важких металів на цитологічні показники у клітинах кореневої меристеми;
        аналіз хромосомних аберацій в корінцях цибулі ріпчастої як тест на забруднення довкілля;
        генетичні наслідки забруднення довкілля іонами важких металів на прикладі рослинних організмів (цибуля ріпчаста, пшениця, бобові культури);
        вплив промислових стічних вод на цитологічні показники кульбаби звичайної;
        вивчення дії екстрактів амброзії звичайної на хромосомний апарат рослин на прикладі цибулі посівної;
        використання методів біотехнології рослин для збереження та розмноження зникаючих видів.

Понятійний апарат
Основні поняття, якими повинні володіти і оперувати Учні, які проводять біологічні дослідження, повинні володіти такими основними поняттями:
учні 8–9 класів – будова клітини, способи ділення клітин і їх біологічне значення, методи генетики та селекції;
учні 10–11 класів – спадковість, мінливість, типи схрещувань, взаємодія генів, групи зчеплення, кросинговер, цитоплазматична спадковість, інбридинг, гетерозис. Крім того, учні повинні вміти проводити гібридизацію рослин, знати різні типи схрещувань, вести фенологічні дослідження, проводити гібридологічний аналіз.

Актуальність і новизна учнівських робіт
На нашу думку, новизна науково-дослідницьких робіт учнів 8–9 і навіть 11 класів полягає уже в тому, що вони навчилися користуватися новими для них приладами, засвоїли певні методики, навчилися працювати з науковою літературою, а також інтерпретувати отримані ними дані. Це вимагає значної попередньої регулярної роботи з учнями, на яких їх знайомлять з основами тих чи інших наукових проблем. Саме за цієї умови можна відібрати дітей, які зацікавлені у виконанні певних наукових робіт.

Вибір літературних джерел
Вибір літературних джерел залежить від напрямів досліджень та керівників учнів, які проводять дослідницьку роботу. Можуть використовуватися як класичні роботи, так і результати сучасних досліджень з тієї чи іншої проблеми, що публікуються у вітчизняних та іноземних журналах, збірниках наукових праць тощо. Більшість таких робіт можна знайти у відкритих джерелах інформації (бібліотеки, Інтернет).


Коментарі