Профільний рівень 11 клас: ПРАКТИЧНА РОБОТА 15.Виявлення гомологічних та аналогічних органів, рудиментів і атавізмів.
Практична робота №15
Тема. Виявлення гомологічних
та аналогічних органів, рудиментів і атавізмів.
Мета: сформувати вміння виявляти гомологічні й
аналогічні органи, рудименти й атавізми та пояснювати їх значення для доведення
еволюційного процесу органічного світу.
Обладнання та матеріали: таблиці «Докази еволюції», «Гомологічні й
аналогічні органи, рудименти й атавізми».
1.
Які органи зображені на цьому малюнку: аналогічні чи гомологічні?
Приклади
________________ органів (І): 1 - передня кінцівка мавпи; 2 - коня; 3 - кита; 4
- крота; 5 - птаха; 6 - саламандри; 7 - кажана (завдання: укажіть функції цих
кінцівок______________________________________________________________________________________________________
2. Які органи
зображені на цьому малюнку: аналогічні чи гомологічні (крила бабки (а), кажана (б), птаха (в) ?.
3.
Розгляньте малюнок. Визначте, які із зображених органів тварин є
гомологічними, а які —аналогічними:
Гомологічні органи: ______________________________________
Аналогічні органи:_______________________________________
4.
Визначте за малюнками, які із зображених органів рослин є гомологічними або
аналогічними.
І. Видозмінені корені: 1-коренеплід буряка,
2-бульбокорені батату, 3-дихальні корені болотяного кипариса, 4-опорні корені
кукурудзи.
ІІ. Видозмінені надземні органи: 5-колючки
барбариса-видозмінені листки, 6-колючки білої акації-видозмінені прилистики,
7-колючки глоду-видозмінені пагони.
Гомологічні:__________________________________________
Аналогічні:___________________________________________
Поясніть походження цих органів та їхні функції.
______________________________________________________Яке значення мають гомологічні й аналогічні органи для вивчення процесу еволюції? ______________________________________________
5. Визначте, які з ознак у зображених на малюнку людей і тварин належать до рудиментів, а які — до атавізмів : 1-волохата людина; 2-хвіст у хлопчика; 3- багатососковість у людини;4- третє повіко; 5- м'яз, рухаючий вухо ; 6-апендикс; 7- ікла; 8 -зуби мудрості; 9-куприк (копчик) на хребті.
5. Визначте, які з ознак у зображених на малюнку людей і тварин належать до рудиментів, а які — до атавізмів : 1-волохата людина; 2-хвіст у хлопчика; 3- багатососковість у людини;4- третє повіко; 5- м'яз, рухаючий вухо ; 6-апендикс; 7- ікла; 8 -зуби мудрості; 9-куприк (копчик) на хребті.
1
2
3
4
5
6
8
9
Атавізми:______________________________________________________________________________________________________
Висновок. Чим можна пояснити гомологію або аналогію
органів, з якими ви ознайомились?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як могли виникнути зазначені рудименти й
атавізми?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Загальний висновок до
роботи.
Коментарі
Дописати коментар