Профільний рівень 11 клас: ПРАКТИЧНА РОБОТА 15.Виявлення гомологічних та аналогічних органів, рудиментів і атавізмів.


Практична робота №15
Тема. Виявлення гомологічних та аналогічних органів, рудиментів і атавізмів.
Мета: сформувати вміння виявляти гомологічні й аналогічні органи, рудименти й атавізми та пояснювати їх значення для доведення еволюційного процесу органічного світу.
Обладнання та матеріали: таблиці «Докази еволюції», «Гомологічні й аналогічні органи, рудименти й атавізми».                                                          
1.   Які органи зображені на цьому малюнку: аналогічні чи гомологічні?

Приклади ________________ органів (І): 1 - передня кінцівка мавпи; 2 - коня; 3 - кита; 4 - крота; 5 - птаха; 6 - саламандри; 7 - кажана (завдання: укажіть функції цих кінцівок______________________________________________________________________________________________________
2.    Які органи зображені на цьому малюнку: аналогічні чи гомологічні (крила бабки (а), кажана (б), птаха (в) ?.
 ____________________________________________________
3.   Розгляньте малюнок. Визначте, які із зображених органів тварин є гомологічними, а які —аналогічними:

Гомологічні органи: ______________________________________
Аналогічні органи:_______________________________________
4.   Визначте за малюнками, які із зображених органів рослин є гомологічними або аналогічними. 

І. Видозмінені корені: 1-коренеплід буряка, 2-бульбокорені батату, 3-дихальні корені болотяного кипариса, 4-опорні корені кукурудзи.

ІІ. Видозмінені надземні органи: 5-колючки барбариса-видозмінені листки, 6-колючки білої акації-видозмінені прилистики, 7-колючки глоду-видозмінені пагони.

Гомологічні:__________________________________________
Аналогічні:___________________________________________
Поясніть походження цих органів та їхні функції. 
______________________________________________________Яке значення мають гомологічні й аналогічні органи для вивчення процесу еволюції? ______________________________________________

5. Визначте, які з ознак у зображених на малюнку людей і тварин належать до рудиментів, а які — до атавізмів : 1-волохата людина;  2-хвіст у хлопчика; 3- багатососковість у людини;4- третє повіко; 5- м'яз, рухаючий вухо ; 6-апендикс;  7- ікла; 8 -зуби мудрості; 9-куприк  (копчик) на хребті.




1







2







3







4
5






6







7




8







9



Рудименти:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Атавізми:______________________________________________________________________________________________________

Висновок. Чим можна пояснити гомологію або аналогію органів, з якими ви ознайомились?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як могли виникнути зазначені рудименти й атавізми?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Загальний висновок до роботи.






Коментарі