Моделювання в біології

Моделювання як пізнавальний прийом невіддільне з розвитку знання. Моделі в біології застосовуються для моделювання біологічних структур, функцій і процесів на різних рівнях організації живого: молекулярному, субклітинному, клітинному, органно-системному, організменому і біоценотичному для популяції. Можливо також моделювання різних біологічних феноменів, а також умов життєдіяльності окремих особин, популяцій та екосистем. 


Правила роботи: виконує моде­лю­ван­­ня одна пара учнів, решта- кон­тролюють процес моделювання і в разі потреби вносять корективи. 

Приклад: Практична робота № 11. Моделювання процесів транскрипції, трансляції (10 клас, профільний рівень).


Мета: навчитися моделювати процес транскрипції, передачу інформації про структуру білка з ДНК на м-РНК та трансляції утворення білка первинної структури на рибо­сомах, вміти пояснювати матричний принцип процесів біо­синтезу; формувати навички розв’язування задач з молекулярної біології.

Обладнання: модель  з пінопласту, обтягнута тканиною "Біосинтез білка", ножиці, кольоровий папір, фломастери, або маркери. 


Тема уроку: ГРУПИ КРОВІ. РЕЗУС-ФАКТОР. ПЕРЕЛИВАННЯ КРОВІ (8 клас).

Розповідь учителя:
Виявляється спадковими ознаками людини можуть бути не тільки колір волосся, очей, зріст, але і наявність білків у еритроцитах і плазмі крові. Цей набір у кожної людини постійний, але свій.
Група кровіАглютиногени в еритроцитахАглютиніни в плазмі
І (О)Немаєа  і   в
ІІ (А)Ав
ІІІ (В)Ва
ІУ (АВ)АВнемає
Залежно від наявності чи відсутності в крові конкретної людини аглютиногенів та аглютинінів розрізняють 4 групи крові. Ця система одержала назву АВО, тому що в ній групи крові позначаються цифрами й буквами аглютиногенів, що містяться в еритроцитах певної групи.


                               На фото учні 8 б класу

Тема уроку: Надходження речовин у клітину (6 клас)
Створюємо своєрідну «мо­дель клітини»: у пакетик від чаю насипаємо  крохмаль. Мішечок зав'язуємо й опускаємо в склянку з чистою во­дою й додаємо кілька крапель йоду.

Передбачення: 
-  Що, на вашу думку, станеть­ся?
  (Йод проникає всередину «клі­тини»).
- Яку ж властивість виконує мембрана? (Проникливість).
Прокоментуйте побачене:
-  Яке явище допомагає проникнен­ню йоду всередину «клітини»? Чому розчин йоду не змі­нює колір? (Крохмаль не виходить із клітини).

Із дослідів випливає , що мембрана має такі властивості: проникливість, напівпроникливість.


На фото учні 6 б класу

Під час творчої роботи учні проявляють винахідливість і роз­вивають дивер­гентне мислення, вчаться аналі­зувати результати.

Після уроків з використанням елементів  моделювання учні запитують : «А коли ще в нас буде урок з моделями?» Це краще від усіх методів дослідження підтверджує зацікавленість учнів у подальшій навчальній діяльності з моделювання та дослідження моделей. 

Коментарі