Моделювання як пізнавальний прийом невіддільне з розвитку знання. Моделі в біології застосовуються для моделювання біологічних структур, функцій і процесів на різних рівнях організації живого: молекулярному, субклітинному, клітинному, органно-системному, організменому і біоценотичному для популяції. Можливо також моделювання різних біологічних феноменів, а також умов життєдіяльності окремих особин, популяцій та екосистем.
Приклад: Практична робота № 11. Моделювання процесів транскрипції, трансляції (10 клас, профільний рівень).
На фото учні 8 б класу
На фото учні 6 б класу
Під час творчої роботи учні проявляють винахідливість і розвивають дивергентне мислення, вчаться аналізувати результати.
Після уроків з використанням елементів моделювання учні запитують : «А коли ще в нас буде урок з моделями?» Це краще від усіх методів дослідження підтверджує зацікавленість учнів у подальшій навчальній діяльності з моделювання та дослідження моделей.
Правила роботи: виконує моделювання одна
пара учнів, решта- контролюють процес моделювання і в разі потреби вносять
корективи.
Мета: навчитися моделювати процес транскрипції, передачу інформації про
структуру білка з ДНК на м-РНК та трансляції утворення білка первинної
структури на рибосомах, вміти пояснювати матричний принцип процесів біосинтезу;
формувати навички розв’язування задач з молекулярної біології.
Обладнання: модель з пінопласту, обтягнута тканиною "Біосинтез білка", ножиці,
кольоровий папір, фломастери, або маркери.
Тема уроку: ГРУПИ КРОВІ. РЕЗУС-ФАКТОР. ПЕРЕЛИВАННЯ КРОВІ (8 клас).
Розповідь учителя:
Виявляється спадковими ознаками людини можуть бути не тільки колір волосся, очей, зріст, але і наявність білків у еритроцитах і плазмі крові. Цей набір у кожної людини постійний, але свій.
Група крові | Аглютиногени в еритроцитах | Аглютиніни в плазмі |
І (О) | Немає | а і в |
ІІ (А) | А | в |
ІІІ (В) | В | а |
ІУ (АВ) | АВ | немає |
Залежно від наявності чи відсутності в крові конкретної людини аглютиногенів та аглютинінів розрізняють 4 групи крові. Ця система одержала назву АВО, тому що в ній групи крові позначаються цифрами й буквами аглютиногенів, що містяться в еритроцитах певної групи.
Тема уроку: Надходження
речовин у клітину (6 клас)
Створюємо своєрідну «модель клітини»: у пакетик від чаю насипаємо крохмаль. Мішечок зав'язуємо й опускаємо в склянку з чистою водою й додаємо кілька крапель йоду.
Передбачення:
- Що, на вашу думку, станеться?
(Йод проникає всередину «клітини»).
- Яку ж властивість виконує мембрана? (Проникливість).
Прокоментуйте побачене:
- Яке явище допомагає проникненню йоду всередину «клітини»? Чому розчин йоду не змінює колір? (Крохмаль не виходить із клітини).
Із дослідів випливає , що мембрана має такі властивості: проникливість, напівпроникливість.
На фото учні 6 б класу
Під час творчої роботи учні проявляють винахідливість і розвивають дивергентне мислення, вчаться аналізувати результати.
Після уроків з використанням елементів моделювання учні запитують : «А коли ще в нас буде урок з моделями?» Це краще від усіх методів дослідження підтверджує зацікавленість учнів у подальшій навчальній діяльності з моделювання та дослідження моделей.
Коментарі
Дописати коментар