Профільний рівень 11 клас 2018-2019 н.р., Порівняльно-анатомічні і морфологічні докази еволюції


ОЗНАЙОМТЕСЯ З МАТЕРІАЛОМ ДО ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ 
№ 15Вивчення гомологічних та аналогічних органів, рудиментів і атавізмів.

Порівняльно-анатомічні і морфологічні докази еволюції

Доказом єдності походження всього живого є клітинна будова організмів, єдиний план будови органів та їх еволюційні зміни.
Гомологічні органи мають подібний план будови, спільне походження, виконують як однакові, так і різні функції. Наявність гомологічних органів дає можливість довести історичну спорідненість різних видів. Первинна морфологічна подібність у різній мірі замінюється відмінностями, набутими у процесі дивергенції. Типовим прикладом гомологічних органів є кінцівки хребетних, які мають однаковий план будови незалежно від функцій, які вони виконують.



Кінцівки хребетних тварин – типовий приклад гомологічної ознаки. Передні кінцівки: а – амфібії; б – черепахи; в – фазана; г – морського лева.
Прикладом гомологічних органів рослин, які виконують різні функції й зовні зовсім не схожі, є численні випадки видозмін листкових пластинок: вусики гороху, стеблові лусочки хвоща, колючки барбарису, лусочки на кореневищі й брунькові луски, характерні для більшості квіткових рослин. 

Деякі органи рослин морфологічно розвиваються із зародкових листків і є видозміненими листками (вусики, колючки, тичинки).
Аналогічні органи — вторинна, не успадкована від спільних предків морфологічна подібність організмів різних систематичних груп. Аналогічні органи схожі за виконуваними функціями і розвиваються у процесі конвергенції. Вони свідчать про однотипність пристосувань, що виникають у процесі еволюції в однакових умовах середовища в результаті природного добору. Наприклад, аналогічні органи тварин — крила метелика і птаха. Це пристосування до польоту в метеликів розвинулося з хітинового покриву, а в птахів — із внутрішнього скелета передніх кінцівок і пір’яного покриву. Філогенетично ці органи формувалися по-різному, але виконують однакову функцію — слугують для польоту тварини. Іноді аналогічні органи набувають виняткової схожості, як, наприклад, очі головоногих молюсків і наземних хребетних.



Аналогічні органи: а – око кальмара; б – око корови.

 Вони мають однаковий загальний план будови, схожі структурні елементи, хоча розвиваються з різних зародкових листків в онтогенезі. Схожість пояснюється лише фізичною природою світла.
Прикладом аналогічних органів є колючки рослин, які захищають їх від поїдання тваринами. Колючки можуть розвиватися з листків (барбарис), прилистків (біла акація), пагонів (глід), кори (ожина). Вони схожі лише зовні та за функціями, які виконують.
Рудиментарні органи — порівняно спрощені або недорозвинені структури, що втратили своє первісне призначення. Вони закладаються в період ембріонального розвитку, але повністю не розвиваються. Іноді рудименти виконують інші функції порівняно з гомологічними органами інших організмів. Так, апендикс людини виконує функцію лімфоутворення, на відміну від гомологічного органа — сліпої кишки у травоїдних. Рудименти тазового пояса кита і кінцівок пітона підтверджують факт походження китів від наземних четвероногих, а пітонів — від предків із розвиненими кінцівками.
Атавізм — явище повернення до предкових форм, що спостерігається в окремих особин. Наприклад, зеброподібне забарвлення лошат, багатососковість у людини.
Переконливими доказами процесу еволюції є рудименти (від лат. рудіментум – зачаток) і атавізми (від лат. атавус – предок) – недорозвинені органи або структури тіла, які втратили своє функціональне значення. Відмінність рудиментів від атавізмів полягає в тому, що перші трапляються у всіх без винятку особин даного виду, тоді як другі – лише в окремих із них. Типовими прикладами рудиментарних органів тварин є редукція таза в китоподібних або крил у нелітаючого птаха ківі, що живе у Новій Зеландії.\


Новозеландський птах ківі, в якого крила є рудиментами.
Порівняння будови і процесів життєдіяльності. 
  Порівняльна характеристика гомологічних і аналогічних органів
          ОЗНАКИ
               ГОМОЛОГІЧНІ ОРГАНИ
                  АНАЛОГІЧНІ ОРГАНИ
1
Будова
Можуть дещо відрізнятися за будовою
Можуть бути подібними за будовою
2
Будова
Мають подібний загальний план будови
Не мають спільного плану будови
3
Походження
Однакове (розвиваються з одного і того самого зародкового зачатка)
Різне (походять з різних вихідних зачатків)
4
Функції
Виконують однакові або різні функції
Виконують подібні функції
5
Виникнення зумовлене
Пристосуванням живих організмів до існування у різних умовах
Пристосуванням живих організмів до існування у подібних умовах
6
Приклади у тварин
Крило птаха і рука людини (різні функції), ласти морської черепахи і тюленя (однакові функції)
Крила птахів (розвиваються з особливих зачатків і мають скелет) і крила комах (розвиваються зі складки зовнішніх покривів)
7
Приклади у рослин
Цибулина тюльпану і бульба картоплі (однакові функції), маточки, тичинки, пелюстки квітки (різні функції)
Колючки глоду (видозмінені стебла) і колючки барбарису (видозмінені листки)




Завдяки дослідженням Т. Гекслі, К. Гегенбауера, О. О. Ковалевського та інших учених були розроблені еволюційні поняття про гомології, аналогії, рудименти, атавізми.

Практична робота №15
Тема. Виявлення гомологічних та аналогічних органів, рудиментів і атавізмів.
Мета: сформувати вміння виявляти гомологічні й аналогічні органи, рудименти й атавізми та пояснювати їх значення для доведення еволюційного процесу органічного світу.
Обладнання та матеріали: таблиці «Докази еволюції», «Гомологічні й аналогічні органи, рудименти й атавізми».                                                          
1.   Які органи зображені на цьому малюнку: аналогічні чи гомологічні?

Приклади ________________ органів (І): 1 - передня кінцівка мавпи; 2 - коня; 3 - кита; 4 - крота; 5 - птаха; 6 - саламандри; 7 - кажана (завдання: укажіть функції цих кінцівок______________________________________________________________________________________________________
2.    Які органи зображені на цьому малюнку: аналогічні чи гомологічні (крила бабки (а), кажана (б), птаха (в) ?.
 ____________________________________________________
3.   Розгляньте малюнок. Визначте, які із зображених органів тварин є гомологічними, а які —аналогічними:

Гомологічні органи: ______________________________________
Аналогічні органи:_______________________________________
4.   Визначте за малюнками, які із зображених органів рослин є гомологічними або аналогічними. 


І. Видозмінені корені: 1-коренеплід буряка, 2-бульбокорені батату, 3-дихальні корені болотяного кипариса, 4-опорні корені кукурудзи.

ІІ. Видозмінені надземні органи: 5-колючки барбариса-видозмінені листки, 6-колючки білої акації-видозмінені прилистики, 7-колючки глоду-видозмінені пагони.
Гомологічні:_____________________________________
Аналогічні:_____________________________________
Поясніть походження цих органів та їхні функції. 
________________________________________________Яке значення мають гомологічні й аналогічні органи для вивчення процесу еволюції? ________________________________________
5. Визначте, які з ознак у зображених на малюнку людей і тварин належать до рудиментів, а які — до атавізмів : 
1-волохата людина;  2-хвіст у хлопчика; 3- багатососковість у людини;4- третє повіко; 5- м'яз, рухаючий вухо ; 6-апендикс;  7- ікла; 8 -зуби мудрості; 9-куприк  (копчик) на хребті.





1






2







3







4
5






6







7




8







9



Рудименти:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Атавізми:______________________________________________________________________________________________________

Висновок. Чим можна пояснити гомологію або аналогію органів, з якими ви ознайомились?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як могли виникнути зазначені рудименти й атавізми?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Загальний висновок до роботи.


Коментарі