ЗНО, Профільний рівень 11 клас 2018-2019 н.р., «Розвиток дарвінізму в другій половині ХІХ— на початку ХХ сторіччя»



 Завдання 1. Прочитайте текст та вставте пропущені слова.

1. Учення Ч. Дарвіна, як закінчена система поглядів, остаточно сформувалось на початку ХХ сторіччя під назвою «класичний дарвінізм».

2. Найбільший внесок у розвиток дарвінізму того часу зробив знаменитий німецький учений Е. Геккель.

3. Філогенез — це історичний розвиток як усього живого загалом, так і окремих груп (видів, родів, родин).

4. Для визначення філогенезу певної групи Геккель запропонував метод потрійного паралелізму: тобто зіставлення даних палеонтології, порівняльної анатомії і ембріології.

5. Біогенетичний закон формулюється так: індивідуальний розвиток будь-якого організму — це вкорочене і стисле повторення історичного розвитку (філогенезу) даного виду.
 6. За Дарвіном, дивергенція — це явище розходження ознак у нащадків як наслідок пристосувань особин предкового виду до різних умов довкілля.


7. Монофілія — це походження різних систематичних груп від одного предка.

8. Мімікрія — це здатність організмів одного виду наслідувати будову, забарвлення чи форму організмів іншого виду.

9. Гомологія — це відповідність загального плану будови організмів різних видів, зумовлена їх спільним походженням.

10. Аналогія — це зовнішня подібність за будовою органів видів, які мають різне походження, однак виконують однакові функції.
Завдання 2. Виконайте тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді серед запропонованих.
1. Приклад рудиментарних органів:
а) колючка стеблового походження у глоду;
          б) колючка листкового походження у кактуса;
          в) лусочки у верблюжої колючки.
2. Укажіть, що НЕ є прикладом гомологічних органів:
а) кінцівки крота та кажана;
          б) кореневище пирію та столон картоплі;
          в) листки папороті та горобини;
          г) крила птаха та кажана.
3. Позначте рудиментарну прояву у людини:
а) надмірна волохатість тіла;
          б) багатососковість;
          в)  наявність хвоста;
          г) червоподібний відросток сліпої кишки.
4. Приклад атавізму у людини:
а) багатососковість;
          б) два кола кровообігу;
          в) залишок третьої повіки;
          г) апендикс.
5. Будь-яке пристосування є відносним, тому що:
а) адаптація доцільна лише в певних умовах довкілля;
          б) не відбувається утворення нових видів;
          в)  життя закінчується смертю;
          г) відбувається боротьба за існування.
6. Матеріалом для еволюційного процесу є:
а) набуті ознаки;
          б) генетичне різноманіття популяцій;
          в)  вид;
          г) рід.
Завдання 3 – на встановлення відповідності.
1. До кожного типу органів доберіть приклад, який його ілюструє:
            1. атавізми;                             А  забарвлення у клопа-солдатика;
            2. рудименти;                         Б   зябра риби та зябра рака;
            3. аналогічні органи;             В   тазові кістки дельфіна;
            4. гомологічні органи;           Г   верхні кінцівка людини та передня кінцівка
                                                                  коня;    
                                                             Д   багатососковість у людини.
ВІДПОВІДЬ: 1-Д, 2-В, 3-Б, 4-Г.

2. Установіть відповідність між категоріями органів та наведеними прикладами:
                1. рудиментарні;                 А  наявність апендикса у людини;                 
                2. гомологічні;                    Б   колючки кактуса і колючки терну;
                3. аналогічні;                       В  народження у людини волосатої дитини;
                                                              Г   кореневище пирію та бульба картоплі.
ВІДПОВІДЬ: 1-А, 2-Г, 3-Б.

3. Установіть відповідність між категоріями органів та наведеними прикладами:

                1. гомологічні;             А   зовнішня схожість крила птаха і крила метелика;                 
                2. аналогічні;                Б   зачатки тазових кісток у товщі м’язів у кита;
                3. атавізми;                   В   схожість будови передніх кінцівок коня і ластів
                                                            морського котика;
                                                       Г   народження хвостатих людей.

ВІДПОВІДЬ: 1-В, 2-А, 3-Г.

Коментарі