ЗНО, Профільний рівень 11 клас 2018-2019 н.р., «Розвиток дарвінізму в другій половині ХІХ— на початку ХХ сторіччя»
1. Учення Ч. Дарвіна, як закінчена система
поглядів, остаточно сформувалось на початку ХХ сторіччя під назвою «класичний дарвінізм».
2. Найбільший внесок у розвиток дарвінізму того
часу зробив знаменитий німецький учений Е.
Геккель.
3. Філогенез — це історичний розвиток як усього живого
загалом, так і окремих груп (видів, родів, родин).
4. Для визначення філогенезу певної групи Геккель
запропонував метод потрійного паралелізму:
тобто зіставлення даних палеонтології, порівняльної анатомії і ембріології.
5. Біогенетичний закон формулюється так: індивідуальний розвиток будь-якого
організму — це вкорочене і стисле повторення історичного розвитку (філогенезу) даного виду.
7. Монофілія — це походження різних систематичних
груп від одного предка.
8. Мімікрія — це здатність організмів одного виду
наслідувати будову, забарвлення чи форму організмів іншого виду.
9. Гомологія — це відповідність загального плану будови організмів різних видів,
зумовлена їх спільним походженням.
10. Аналогія — це зовнішня подібність за будовою
органів видів, які мають різне походження,
однак виконують однакові функції.
Завдання 2. Виконайте тестові
завдання з вибором однієї правильної відповіді серед запропонованих.
1. Приклад рудиментарних органів:
а) колючка стеблового походження
у глоду;
б)
колючка листкового походження у кактуса;
в) лусочки у верблюжої колючки.
2. Укажіть, що НЕ є прикладом гомологічних
органів:
а) кінцівки крота та кажана;
б)
кореневище пирію та столон картоплі;
в) листки папороті та горобини;
г) крила птаха та кажана.
3. Позначте рудиментарну прояву у людини:
а) надмірна волохатість тіла;
б)
багатососковість;
в) наявність хвоста;
г) червоподібний відросток сліпої кишки.
4. Приклад атавізму у людини:
а) багатососковість;
б)
два кола кровообігу;
в)
залишок третьої повіки;
г)
апендикс.
5. Будь-яке пристосування є відносним, тому що:
а) адаптація доцільна лише в певних умовах довкілля;
б)
не відбувається утворення нових видів;
в) життя закінчується смертю;
г)
відбувається боротьба за існування.
6. Матеріалом для еволюційного процесу є:
а) набуті ознаки;
б) генетичне різноманіття популяцій;
в) вид;
г)
рід.
Завдання 3
– на встановлення відповідності.
1. До кожного типу органів доберіть приклад, який
його ілюструє:
1. атавізми; А забарвлення у клопа-солдатика;
2. рудименти;
Б зябра риби та зябра рака;
3. аналогічні органи;
В тазові кістки дельфіна;
4. гомологічні органи; Г
верхні кінцівка людини та передня кінцівка
коня;
Д багатососковість у людини.
ВІДПОВІДЬ:
1-Д, 2-В, 3-Б, 4-Г.
2. Установіть відповідність між категоріями
органів та наведеними прикладами:
1. рудиментарні;
А наявність апендикса у
людини;
2. гомологічні;
Б колючки кактуса і колючки терну;
3. аналогічні;
В народження у людини волосатої
дитини;
Г кореневище пирію та бульба
картоплі.
ВІДПОВІДЬ: 1-А, 2-Г, 3-Б.
3. Установіть відповідність між категоріями органів та наведеними
прикладами:
1. гомологічні; А зовнішня схожість крила птаха і крила
метелика;
2. аналогічні;
Б зачатки тазових кісток у товщі
м’язів у кита;
3. атавізми;
В схожість будови передніх
кінцівок коня і ластів
морського котика;
Г
народження хвостатих людей.
ВІДПОВІДЬ: 1-В, 2-А, 3-Г.
Коментарі
Дописати коментар