ЗНО, Профільний рівень 11 клас 2018-2019 н.р., «Мікроеволюція. Види природного добору та його творча роль. Вид і його критерії»




1. Те, що види реально існують у природі  й не змінюються з часом, вважав:
а) Ч. Дарвін;
          б) К. Лінней;
          в) Ж.-Б. Ламарк.

2. Історична послідовність предкових форм певного сучасного виду:
а) філогенетичний ряд;
          б) географічний критерій;
          в) поліморфізм.

3. Ознака зберігається незмінною унаслідок добору:
а) розриваючого;
          б) стабілізуючого;
          в) рушійного.
4. Ознака змінюється в різних напрямках унаслідок добору:
а) розриваючого;
          б) стабілізуючого;
          в) рушійного.
5. Ознака змінюється в одному напрямку унаслідок добору:
а) рушійного;
          б) розриваючого;
          в) стабілізуючого.
6. Критерій виду, що оцінює подібність зовнішньої будови, називається:
а) репродуктивний;
          б) фізіолого-біохімічний;
          в) морфологічний.


7. Критерій виду, що оцінює подібність фізіологічних процесів, називається:
а) репродуктивний;
          б) фізіолого-біохімічний;
          в) морфологічний.
8. Критерій виду, що оцінює певну частину біосфери (ареал), яка відрізняється від ареалів близьких видів:
а) екологічний;
          б) географічний;
          в) морфологічний.

9. Явище, коли різні види розмежовані внаслідок нездатності до парування між собою, називається:
а) репродуктивна ізоляція;
          б) екологічна ізоляція;
          в) немає правильної відповіді.
10. Явище поліморфізму у популяції:
а) забезпечує пристосування популяції до нестабільних умов довкілля;
          б) заважає пристосуванню популяції до нестабільних умов довкілля;
          в) забезпечує пристосування популяції до стабільних умов довкілля.
11. Позначте ознаку подібності, яка лежить в основі морфологічного критерію:
а) ареал;
          б) біохімічний склад;
          в) набір хромосом.
12. Вид — це:
а) сукупність особин одного виду, які мешкають на одній території і вільно
схрещуються між собою, але так чи інакше ізольовані від особин інших популяцій того самого виду.
б) сукупність подібних між собою популяцій, які відрізняються від інших популяцій того самого виду однією або кількома станами ознак.
в) це сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, функціями, місцем у біогеоценозі, що населяють певну частину біосфери (ареал), вільно схрещуються між собою в природі, дають плідне потомство і не схрещуються з іншими видами.
13. Якщо необхідно довести, що дві популяції належать до різних видів, які критерії виду слід використовувати?
а) морфологічний та фізіологічний;
          б) фізіологічний та генетичний;
          в) фізіологічний та екологічний;
г) визначення виду можливе лише на основі аналізу всіх його критеріїв.
14. Відомо, що при схрещуванні самця віслюка та кобили народжуються мули. Як ви вважаєте, чи можна на основі цього факту вважати ослів і коней представниками одного виду?
а) так, можна, адже коні та віслюки мають майже однаковий вигляд та здатні
    до схрещування;
          б) ні, не можна, бо внаслідок схрещування жеребця та самиці віслюка народ-
              жуються інші тварини – лошаки;
          в) ні, не можна, бо ці тварини розрізняються за іншими критеріями виду
              (наприклад, мають різний набір хромосом, зовнішній вигляд та поведінку),
              а також через безплідність мулів;
          г) так, можна, бо інші критерії виду не стосуються свійських тварин.
15. Установіть відповідність між описом критеріїв виду та їх назвою:

а) подібність процесів життєдіяльності;                     1. біохімічний;
          б) особливості поширення виду;                                 2. морфологічний;
          в) подібність будови особин одного виду;                 3. екологічний;
          г) подібність біохімічного складу;                              4. фізіологічний;
          д) подібність каріотипу;                                               5. географічний;
                                                                                                   6. генетичний;

Відповідь: а-4, б-5, в-2, г-1, д-6.


Завдання №6 по темі: «Видоутворення»

Завдання 1. Прочитайте текст та вставте пропущені слова.

1. Еволюційний процес виникнення нових видів називається видоутворення.

2. На відміну від макроеволюції, характер видоутворення необоротний.

3. Видоутворення за допомогою дивергенції є наслідком ізоляції.

4. Видоутворення шляхом перетворення виду попередника на новий вид у процесі його історичного розвитку можливе завдяки адаптаціям до змін довкілля.

5. Спосіб видоутворення, причиною якого є подвоєння хромосом, називається поліплоїдія.

6. Для пояснення фактів географічного видоутворення необхідно знати дані таких наук як палеогеографія і геологія.

Завдання 2. Виконайте тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді серед запропонованих.
1. Яка умова є необхідною для того, щоб популяція дала початок новому виду?
а)генетична гомогенність популяції ;
          б) відсутність природного добору;
          в) панміксія;
          г) ізоляція.

2. Види дарвінських в’юрків, що мешкають на різних островах архіпелагу Галапагос, є прикладом:
а) екологічного видоутворення;
          б) географічного видоутворення;
          в) поліплоїдії.

3. Чи можна вважати культурну рослину м’яту перцеву окремим видом?
а) ні, тому що вона має гібридне походження — є гібридом колосовидної та
    водяної м’яти;
          б) так, тому що популяція м’яти перцевої стала стабільною, входить до
              складу  екосистем;
          в) ні, тому що ця культурна рослина досить часто дичавіє.

4. Послідовний ряд видів, що змінюють один одного в різні геологічні епохи, як наприклад у деяких черевоногих молюсків Верхніх Озер у Північній Америці:
а) характерний для видів з вузьким ареалом;
          б) характерний для видів з широким ареалом;
          в) немає правильної відповіді.


Коментарі